Els dies 11 i 12 d’octubre, el Conjunt Monumental de Sant Martí Sarroca tornarà a omplir-se de màgia amb la fira Sarroca Medieval, una cita que transporta el visitant a l’època dels cavallers i mercaders.
Paradetes d’artesania, gastronomia, vins del Penedès i espectacles de carrer fan d’aquest esdeveniment un dels més esperats de la comarca.
El regidor de Turisme, Joan Lluís Climent, explica per què aquesta fira és tan especial.Què fa diferent la fira Sarroca Medieval d’altres fires temàtiques del Penedès?
El que realment ens distingeix són les visites teatralitzades al castell i a la parròquia de Santa Maria. No és només una visita guiada: és una experiència immersiva on, a través d’un guió amb to humorístic escrit pel nostre veí i autor Ramon Grau, s’explica la història de Sant Martí i del seu castell.
A més, els actors són voluntaris del municipi, cosa que fa que la gent s’ho senti molt seu. El preu és simbòlic, 5 euros per als majors de 10 anys, i gratuït per als més petits.
Quins són els principals atractius i les novetats d’aquest any?
Enguany hem volgut recuperar l’essència medieval de la fira, fent que tot , des de les paradetes fins als espectacles, respiri autenticitat històrica.
I, com a gran novetat, obrim per primera vegada la parròquia de Santa Maria al públic amb visites guiades, on s’explicarà la seva arquitectura i importància dins del conjunt monumental.
Com es pot accedir a la fira?
El recinte es troba al turó del castell, i s’hi pot arribar a peu o amb un trenet que surt des de l’avinguda del Castell per només 1 euro.
Per aparcar és fàcil, a la zona de l'Institut o a la zona del cementiri, i des d’allà es pot pujar caminant o amb el trenet, que ja s’ha convertit en part de l’experiència.Les entitats locals hi tenen un paper destacat?
Absolutament. Les entitats, restaurants i comerços locals hi participen activament. Hi ha una desena de paradetes locals i, sumant les de fora, arribem a més d’una quarantena.
A més, els establiments del poble ofereixen menús especials i vins del territori, fent que tothom s’hi senti implicat. També l’escola i l’institut hi participen amb activitats i tallers.
La fira també té un impacte econòmic important, oi?
Sí, és l’esdeveniment més rellevant de Sant Martí Sarroca tant per nombre de visitants com per retorn econòmic. L’any passat vam superar els 8.000 visitants, i tot apunta que aquesta edició encara anirem més enllà. Per un poble com el nostre, és una xifra molt notable i una empenta per al comerç local i la restauració.
Quins reptes comporta organitzar un esdeveniment d’aquesta magnitud?
El repte principal és la coordinació. Parlem d’una fira que mobilitza voluntaris, entitats, restauradors i treballadors municipals.
Els voluntaris de les visites teatralitzades, per exemple, porten mesos assajant. És un esforç col·lectiu enorme, però també molt gratificant, perquè és una festa que fem entre tots.Quin és l’horari de la fira i què hi podrà trobar la gent?
La fira obre dissabte i diumenge a les 11h i es tanca a les 23h dissabte i 21h diumenge. A banda del mercat d’artesania i productes locals, hi haurà una zona gastronòmica amb més de 80 taules, ideal per fer-hi un àpat o prendre alguna cosa. També hi haurà una àrea infantil amb tallers i jocs, i actuacions musicals i d’animació tot el dia.
Ens pots parlar més de les visites teatralitzades i guiades?
Sí, les visites al castell dels Santmartí i a la parròquia de Santa Maria són les joies de la fira. Al castell, els visitants viuen una història plena d’humor i curiositats sobre el passat del poble; a la parròquia, es posa l’accent en el seu valor arquitectònic i simbòlic. Les entrades es poden comprar a la parada de l’Ajuntament, davant del castell, i els horaris són amplis durant tot el cap de setmana, amb més de 10 sessions diàries.
Hi haurà algun acte especial?
Sí, diumenge a les 12h, a la Sala Ponent, lliurarem els Premis d’Honor Sarroca Medieval. Aquest any reconeixem la tasca del Seminari d’Estudis i Recerques Prehistòriques de la UB, que ha treballat al jaciment de Les Guixeres, i de l’Agrupació de Defensa Forestal de Sant Martí Sarroca, per la seva tasca de protecció del medi natural.
Per què recomanaries visitar la fira?
Perquè és una experiència completa: història, cultura, gastronomia, música i bon ambient, tot en un escenari autènticament medieval.
El castell i la parròquia no són decorats, són monuments reals que expliquen la nostra història.Marc Aguilà Esteve